Search form with results









 
/en/file/show/Images/header-and-footer/header-ispis-srp.png
/en/file/show/Images/header-and-footer/header-podnaslov-srp.png
promocija-urnebesni-kliker-dejan-sretenović

Promocija knjige: Urnebesni kliker, Dejan Sretenović

Kulturni centar Beograda, Galerija Artget, četvrtak, 26. januar 2017. u 19.00

 

Predstavljanje knjige Dejana Sretenovića:
Urnebesni kliker – umetnost i politika beogradskog nadrealizma 
Izdavač: Službeni glasnik, Beograd, 2016.
Učestvuju: dr Milanka Todić, dr Bojan Jović i autor

Postavljajući vizuelni nadrealizam kao svoju polaznu platformu u interpretaciji heterogene i intermedijalne kulture nadrealizma, nova knjiga Dejana Sretenovića pledira za nužan ali u srpskoj kulturi još nerelizovan interdisciplinaran i sveobuhvatan projekat posvećen beogradskom nadrealizmu.  

Knjiga Urnebesni kliker – umetnost i politika beogradskog nadrealizma nastala je na osnovu autorovih recentnih istraživanja ovog kompleksnog fenomena, ali na novim teorijskim i metodološkim premisama u odnosu na postojeću literaturu.

Tekstovi knjige donose kritičko-analitičko osavremenjivanje interpretacije i kontekstualizacije beogradskog nadrealizma, zasnovano na reviziji, remapiranju, remećenju i međusobnom sučeljavanju mnogostrukih aspekata i činjenica koje tvore svet ove poslednje istorijske avangarde u Jugoslaviji. Knjigu čine četiri eseja koji se bave nekim od ključnih toposa vezanih za praksu i teoriju beogradskih nadrealista: književno-umetnički agregat, koncentrisan oko tehnika automatskog pisanja i kolaža („S one strane književnosti i umetnosti“), politika izlaganja ("Nadrealistički zid Marka Ristića“), opsedantni topos ludila i metoda simulacije kao sredstva razbijanja okova kartezijanske racionalnosti („Ludilo, psihoanaliza i simulacija“) i marksizam kao politička ideologija grupe opredeljene ka socijalnoj revoluciji  („Nadrealizam i marksizam“).

Dr Dejan Sretenović je istoričar i teoretičar umetnosti. Kustos je Centra za vizuelnu kulturu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Njegova istraživanja obuhvataju prakse avangardne i savremene umetnosti, eksperimentalni film i odnos umetnosti i ideologije u jugoslovenskoj umetnosti 20. veka. Osim knjige koju predstavljamo autor je i sledećih knjiga: Umetnost prisvajanja (Orion art, 2013), Raša Todosijević. Was ist Kunst? (Geopoetika, 2002) i Art in Yugoslavia 1992-1995 (B92, 1997). Priredio je zbornike tekstova Prilozi za istoriju Muzeja savremene umetnosti (MSU, 2016), International Exhibition of Modern Art featuring Alfred Barr's Museum of Modern Art, New York (MSU, 2003), Lev Manovič, Metamediji(CSU, 2001) i Novo čitanje ikone (Geopoetika, 1999). Kustos je više desetina izložbi u zemlji i inostranstvu. 

 

 

 

 

predavanje-laboratorija-ideja-beogradskog-nadrealizma-dejan-sretenović

Predavanje: Laboratorija ideja beogradskog nadrealizma, Dejan Sretenović

Radnička komuna Links: Ciklus o zaboravu i zaboravljenima. Kuća ljudskih prava, Kneza Miloša 4, četvrtak, 19. januar 2017. u 19h

 Vane Bor, Početak svakog fanatizma, kolaž, 1930.

"Beogradski nadrealizam, čije se organizovano delovanje odvija u periodu od 1930. do 1932. godine, svrstava se u red radikalno levih avangardi, koje odlikuje prevazilaženje granica književnog i umetničkog prostora i zahtev za sveukupnom promenom stanja svesti, normativnog morala, svetonazora i društvenog uređenja. On je predstavljao osobenu sintezu avangardne poetike, psihoanalize i marksizma, koja je ekscesno dovela u pitanje sve vrednosti na kojima je počivao buržoaski društveni ugovor. Nadrealistička estetska revolucija, situirana u međuprostoru kulture i politike, predstavlja jedinstven emancipatorski projekat u međuratnom periodu, koji se samoodredio kao „kao proizvod jedne kulture u krizi i raspadanju“ i „kao sastavni deo negacije u kojoj su virtuelno sadržani elementi i oblici jedne nove kulture“. Tema predavanja je ideosfera beogradskog nadrealizma i njeno mesto u istoriji naprednih ideja u Srbiji."

Dr Dejan Sretenović, istoričar i teoretičar umetnosti. Radi kao kustos Centra za vizuelnu kulturu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Njegova istraživanja obuhvataju prakse avangardne i savremene umetnosti, eksperimentalni film i odnos umetnosti i ideologije u jugoslovenskoj umetnosti 20. veka. Autor je knjiga Urnebesni kliker. Umetnost i politika beogradskog nadrealizma (Službeni glasnik, 2016), Umetnost prisvajanja (Orion art, 2013), Raša Todosijević. Was ist Kunst? (Geopoetika, 2002) i Art in Yugoslavia 1992-1995 (B92, 1997). Priredio je zbornike tekstova Prilozi za istoriju Muzeja savremene umetnosti (MSU, 2016), International Exhibition of Modern Art featuring Alfred Barr's Museum of Modern Art, New York (MSU, 2003), Lev Manović, Metamediji (CSU, 2001) i Novo čitanje ikone (Geopoetika, 1999). Kustos je više desetina izložbi u zemlji i inostranstvu. 

 

Program podrzava Rekonstrukcija Zenski fond

Svetlana Gavrilović, autorka ciklusa

Radnička komuna LINKS

http://www.komunalinks.com/

predavanje-vane-bor-u-srpskom-nadrealizmu

Predavanje: Vane Bor u srpskom nadrealizmu

Savremena galerija u Zrenjaninu, 20. maj u 19h.

Saša Vojnović, student master studija istorije moderne umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu, održaće 20. maja predavanje Vane Bor u srpskom nadrealizmu u Savremenoj galeriji u Zrenjaninu u 19h.

Na predavanju će biti reči o Borovoj raznovrsnoj multimedijalnoj eksperimentaciji u domenu vizuelne umetnosti kao i o njegovom doprinosu najznačajnijoj publikaciji beogradskog nadrealizma Almanahu Nemoguće-L’impossible. Pažnja će biti posvećena i specifičnostima dinamične komunikacije beogradskih i pariskih nadrealista i njenom značaju u kontekstu subverzivnog prostora u jugoslovenskoj međuratnoj umetnosti.

razgovor-eho-nadrealizma

Razgovor: Eho nadrealizma

Likovna galerija Kulturnog centra Beograda, Četvrtak, 12. maj u 20.00

usreti: VEK AVANGRADE

povodom stogodišnjice dadaizma (1916–2016)
5. februar – 11. septembar 2016.
 
ljudi  /  priče  /  slike  /  zvuci  /  predmeti u  pseudo-kabareu  KCB-a
 
u saradnji sa „Kabareom Volter“, Cirih
 
Četvrtak, 12. maj u 20.00
Tema: Eho nadrealizma
 
Učestvuju: Petar Jevremović, Branko Romčević, Miroljub Stojanović, Dejan Sretenović, Predrag Brebanović 
 
Moderira: Biljana Andonovska
 
Likovna galerija, Knez Mihailova 6

Majski susret ciklusa kojim obeležavamo stogodišnjicu nastanka dadaizma i evociramo događaje i ličnosti iz epohe istorijskih avangardi – posvećujemo tišinama i odjecima po-etike nadrealizma.
Avangardni pokreti s početka 20. veka promenili su način na koji danas stvaramo, doživljavamo i promišljamo umetnost! 

Programi su definisani kao „susreti“ u cilju isticanja vrednosti zajedničkog „uživanja“ u javnom prostoru, vrednosti kolektivnog stvaranja, a pre svega – saradnje, tako tipične za avangardiste, inače izrazite individualce...

Fokus razgovora tokom susreta posvećenog nadrealizmu neće biti na istorijskim uslovima formiranja i delovanja nadrealističkog pokreta, već će nas zanimati smerovi širenja, mimikrijskog utapanja i reinterpretacije nadrealističkih koncepcija u umetnosti, filozofiji i kulturi 20. veka. Sagovornici iz različitih disciplina govoriće o odnosu psihoanalize i književnosti, nadrealističke avangarde i francuske teorije, o nadrealističkim impulsima u filmu i likovnim umetnostima, kao i o specifičnom položaju srpskog nadrealizma u jugoslovenskoj kulturi druge polovine 20. veka. 
  
Ciklus Vek avangarde započet je u Kulturnom centru Beograda, u saradnji sa spisateljicomMarijom Ivanić, na dan iniciranja dadaizma i „Kabarea Volter“ – 5. februara 2016, temom Marsel Dišan, preteča dadaizma, a okončaće se u septembru putujućom umetničkom instalacijom postavljenom u Knez Mihailovoj ulici, sa multimedijalnim sadržajima posvećenim dadaizmu:  DADA ON TOUR, nomadski šator Kabarea Volter, Cirih.

 

 

zbornik-sa-konferencije-avangarda-od-dade-do-nadrealizma

Zbornik sa konferencije: Avangarda: od dade do nadrealizma

Pogledajte prezentacije prvog dana skupa

Zbornik Avangarda: od dade do nadrealizma predstavlja završnicu niza aktivnosti posvećenih srpskoj, jugoslovenskoj i međunarodnoj avangardnoj umetnosti, književnosti i kulturi, koji je započeo istoimenim međunarodnim naučnim skupom održanim 22. i 23. maja 2014. godine, u organizaciji Instituta za književnost i umetnost, Muzeja savremene umetnosti i Društva za kulturnu saradnju Srbija-Francuska. Paralelno sa skupom održana je istoimena izložba posvećena periodici. Sve aktivnosti deo su projekta Evropski kontekst srpskog nadrealizma koji zajednički vode Muzej savremene umetnosti i Institiut za književnost i umetnost.

U zborniku su saopštenja sa skupa, kao i radovi pisani posebno za ovu priliku, podeljeni u četiri tematske celine. Prva je posvećena istorijskim okvirima i dinamici avangarde, te razmatranju odnosa između dade i nadrealizma. Radovi sadržani u drugoj celini problematizuju neke od ključnih pojmova ovih avangardnih pokreta, kao što su objektivni slučaj, automatsko pisanje i nadstvarno. Treći odeljak naglašava pojedinačne autorske poetike i probleme, pre svega iz srpske književnosti, u komparativnom kontekstu. Poslednja celina zbornika okrenuta je tipološkim, evolutivnim, intermedijalnim i komparativnim osvetljenjima različitih oblika dadaističkog i nadrealističkog umetničkog izraza. Zbornik sadrži radove pisane na srpskom, francuskom, hrvatskom i engleskom jeziku i razmatra avangardne pojave u Francuskoj, Belgiji, Španiji, Italiji, Brazilu, Rusiji, Japanu, kao i u srednjoevropskim i južnoslovenskim zemljama. U fokusu su ne samo književnost, već i likovne umetnosti, arhitektura i film, a pojedini tekstovi propraćeni su ilustracijama i grafičkim materijalom.

U nastavku pogledajte prezentacije prvog dana skupa održanog u Galeriji legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića.


-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mark Kagber, Muzej i književni arhiv, Brisel
"Pol Nuže. Estetika gotovo nemogućeg zahteva"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Jelena Novaković, Filološki fakultet, Beograd
"Dijalektika slučaja i nužnosti u nadrealističkoj poetici"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Irina Subotić, Akademija umetnosti, Novi Sad
"Elementi dadaizma i nadrealizma u časopisu Zenit"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Dina Mančeva Univerzitet Sveti Kliment Ohridski, Sofija
"Funkcionisanje slike u nadrealističkoj dramaturgiji"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Mariz Vasevjer, Univerzitet Pariz III
"Nastanak nadrealističke avangarde"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Leonor Lurenso de Abreu, Katolički univerzitet Luven (UKL)
"Pojava nadrealizma u Brazilu: igre i ulozi nejasnog ali ipak stvarnog odnosa (Benžamin Pere, ljudožderi, Ismael Neri, Murilo Mendes, Marija Martins i ostali)"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Fransoaz Pi, Univerzitet Pariz VIII
"Automatizam i spektralna imaginacija u nadrealističkoj plastici"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Ani Urbanik-Risk, Licej Ogist Blanki, Sen-Uan
"Bretonova antologija crnog humora, borhesovsko izokretanje ili palimpsest?"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Federika Ašenco, Univerzitet Gabrijele d'Anuncio, Peskara
"Francusko prisustvo u italijanskim avangardnim časopisima"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Sesil Lefevr, Filološki fakultet, Beograd
"Oponašanje kina: ovo nije film"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Kejt Granžuan, Univerzitet umetnosti, Beograd
"Engleski nadrealizam: vizualni nadnacionalni jezik"


-------------------------------------------------------------------------------------------

Ksenija Stevanović, Arhitektonski fakultet, Beograd,
Predrag Todorović, Institut za književnost i umetnost, Beograd
"Tajne Zamka kocke ili preplitanja umetnosti"

Umetnici

/en/file/show/Images/Umetnici/Nikola Vico krop.jpg

Nikola Vučo

Sarađuje sa Markom Ristićem na izdavanju almanaha Nemoguće-L'imposible, a njegove fotografije, naročito Zadržano bekstvo nadstvarnosti, Zid agnosticizma i Mi nemamo koga da ubeđujemo, dobijaju istaknuto mesto.

Izdanja

/en/file/show/Images/Izdanja-naslovnice/11. Nemoguce.jpg

Nemoguće/l'imposible

Prva zajednička publikacija beogradskih nadrealista, almanah Nеmоgućе-L′impossible izlazi u Beogradu u maju 1930. godine. Osim osnovnog tiraža, odštampano je i 160 primeraka na luksuznoj hartiji, od kojih je 25 primeraka bilo numerisano i potpisano, a prema navodu u impresumu sadržali su po jedan originalan prilog.

O nadrealizmu

/en/file/show/Images/O nadrealizmu/nadrealizam u srbiji.jpg

Recepcija srpskog nadrealizma

Stvaralaštvo srpskih nadrealista je prvi put predstavljeno kao celina na izložbi održanoj 1969. u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, potom je zastupljeno 1972. na velikoj izložbi svetskog nadrealizma Der Surrealismus 1922-1942 u Minhenu i Parizu, a poslednji put u našoj sredini na izložbi Nemoguće, umetnost nadrealizma, autora prof. dr. Milanke Todić u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu 2002. godine.

Hronologija

aa9aaaa-godina-umetnost-ekspresionizam-plavi-jahac

Ekspresionizam: Plavi jahač

Plavi jahač (Der Blaue Reiter) je Nemačka umetnička grupa koja postoji od 1911. do 1914. godine. Grupa pripada ekspresionističkom pokretu zajedno sa grupom Most (Die Brücke) koja je osnovana 1905. godine. Grupu su osnovali Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlensky, Marianne von Werefkin, Lyonel Feininger, Albert Bloch i drugi kao odgovor na odbijanje slike Strašni sud Vasilija Kandinskog.