Izložba: Na ivici: Vizuelna umetnost Kraljevine Jugoslavije (1929-1941).
Trajanje izložbe : 25.april-15.septembar 2019 godine.
M. Ristic, Asamblaz, 1939..jpg |
Tema koja se provlači kroz izložbu je pogled na Jugoslaviju koju je predstavio Luis Adamič u svom putopisu „Povratak domorodaca“, objavljen 1934.godine u Sjedinjenim Američkim državama, gde je postao bestseler, štampan više puta,a zabranjen u Kraljevini Jugoslaviji. U ovom putopisu Adamič nam otkriva Kraljevinu Jugoslaviju kroz prizmu svojih susreta sa umetnicima kao što su vajar Ivan Meštrović, pisac Miroslav Krleža, slikar Petar Dobrović, kao i kralj sa kojim se susreo godinu dana pre njegovog atentata u Marseju.
Izložba prikazuje radove više od 130 umetnika, kao i arhivske i bibliotečke materijale iz više od 50 javnih i privatnih kolekcija iz zemalja bivše Jugoslavije. Pored drugih pravaca u umetnosti, na izlozbi su prikazani i radovi vezani za nadrealizam. Fenomen nadrealizma se vezuje za grupu intelektualaca, umetnika koji deluju u drugoj polovini 20ih i pocetkom 30ih godina.
Možemo reći da Beogradska nadralistička grupa ne predstavlja nikakav recidiv pariske nadreaističke grupe, već se samo javlja u istovremeno. Imaju sopstvenu teoriju i ideje koje se po nekim aspektima razlikuju od pariskog nadrealizma. Ono što je interesantno, beogradska nadrealistička grupa nije bila organizovana po hijerarhijskom principu, pa tako možemo reći da su neki od protagonista ovog pokreta bili Marko Ristić, Vane Bor, Koča Popović, Aleksandar i Nikola Vučo,.. Zahvaljujući Marku Ristiću i legatu koj je stvarao sačuvana su sva dokumenta vezana za Beogradsku nadrealističku grupu.
Kustos izložbe i projektni menadžer: Marko Jenko
Trajanje izložbe : 25.april-15.septembar 2019 godine.
Mesto: Muzej moderne umetnosti u Ljubljani
Neki od radova koji su prikazani na izložbi:
Stevan Živadinović–Vane Bor, Početak svakog fanatizma, 1930
Stevan Živadinović-Vane Bor, Jedan minut pre ubistva, 1935
Stevan Živadinović-Vane Bor, Dva minuta pre zločina ( Milica S.Lazović kao senka), 1935.
Pogledaj više na: http://www.mg-lj.si/si/razstave/2438/razstava-na-robu-1929-1941/
Izložba: „Rene Magrit: Linija života“ (Life Line) Trajanje izložbe: od 8. februara do 12. maja 2019
René Magritte |
U proleće 2019 godine, galerija Amos Rex će po prvi put u Finskoj posetiocima predstaviti dela belgijskog slikara Rene Magrita (1898-1967). Magrit za koga se smatra da je jedan od vodećih figura u nadrealizmu poznat je po svojim delima u kojima svakodnevicu menja do granice neprepoznatljivosti; kao što je jabuka koja ispunjava čitavu prostoriju ili nos koji postaje lula.
Cilj Magritovog nadrealnog prikaza je da pokuša da reši enigmu čovekovog postojanja, on je uvideo odgovor na univerzalno pitanje čovečanstva kroz svoju umetnost. Istrazivao je realnost u pokušaju da razotkrije misterije koje su skrivene u njoj.
Izložba je realizovana u saradnji sa MASI (Museo d’Arte della Svizzera Italiana in Lugano, Switzerland). Kustosi koju su radili na realizaciji ove izložbe su direktor Muzeja fotografije u Charleroi , Xavier Canonne i Julie Waseige istoričar umetnosti.
Pročitajte više na https://amosrex.fi/en/magritte/
Galerija Tate, London Trajanje izložbe:
27. februar- 9. jun 2019.
Dorothea Tanning Birthday 1942 Philadelphia Museum of Art. 125th Anniversary Acquisition. Purchased with funds contributed by C. K. Williams, II, 1990 © DACS, London |
Izložba Dorotee Taning (Dorothea Tanning) je njena prva velika izložba u poslednjih 25 godina. Spaja 100 dela njene sedamdesetogodišnje karijere, od enigmatskih slika do nesvakidašnjih skulptura. Dorothea je u svom delu želela da predstavi nepoznato, prikaže da postoji mnogo više od onoga što naše oči mogu videti i što mi možemo spoznati.
Prvi put se susreće sa nadrealizmom 30ih godina u Njujorku. Njen autoportret „Rođenje“ nastaje 40ih godina i privlači pažnju njenog kolege umetnika Maxa Ernsta za koga se kasnije i udaje. U njenim delima ovog perioda susrećemo se sa kombinacijama poznatog i mističnog gde se bavi istraživanjem žudnje i seksualnosti. Već 50ih godina tokom boravka u Parizu, njen rad postaje sve više apstraktan , a kasnije tokom 60ih godina radi skulpture od raznih tkanina. Tokom svog kasnijeg života sve više pažnje posvećuje pisanju pesama, a poslednja zbirka pesama objavljena je kada je imala 101 godinu.
Izložba je organizovana u saradnji Tate galerije sa Muzejom kraljice Sofije u Madridu.
Kustosi: Alyce Mahon i Ann Coxon
Više pročitati na: https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/dorothea-tanning
Kulturni centar Beograda, Galerija Artget, četvrtak, 26. januar 2017. u 19.00
Predstavljanje knjige Dejana Sretenovića:
Urnebesni kliker – umetnost i politika beogradskog nadrealizma
Izdavač: Službeni glasnik, Beograd, 2016.
Učestvuju: dr Milanka Todić, dr Bojan Jović i autor
Postavljajući vizuelni nadrealizam kao svoju polaznu platformu u interpretaciji heterogene i intermedijalne kulture nadrealizma, nova knjiga Dejana Sretenovića pledira za nužan ali u srpskoj kulturi još nerelizovan interdisciplinaran i sveobuhvatan projekat posvećen beogradskom nadrealizmu.
Knjiga Urnebesni kliker – umetnost i politika beogradskog nadrealizma nastala je na osnovu autorovih recentnih istraživanja ovog kompleksnog fenomena, ali na novim teorijskim i metodološkim premisama u odnosu na postojeću literaturu.
Tekstovi knjige donose kritičko-analitičko osavremenjivanje interpretacije i kontekstualizacije beogradskog nadrealizma, zasnovano na reviziji, remapiranju, remećenju i međusobnom sučeljavanju mnogostrukih aspekata i činjenica koje tvore svet ove poslednje istorijske avangarde u Jugoslaviji. Knjigu čine četiri eseja koji se bave nekim od ključnih toposa vezanih za praksu i teoriju beogradskih nadrealista: književno-umetnički agregat, koncentrisan oko tehnika automatskog pisanja i kolaža („S one strane književnosti i umetnosti“), politika izlaganja ("Nadrealistički zid Marka Ristića“), opsedantni topos ludila i metoda simulacije kao sredstva razbijanja okova kartezijanske racionalnosti („Ludilo, psihoanaliza i simulacija“) i marksizam kao politička ideologija grupe opredeljene ka socijalnoj revoluciji („Nadrealizam i marksizam“).
Dr Dejan Sretenović je istoričar i teoretičar umetnosti. Kustos je Centra za vizuelnu kulturu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Njegova istraživanja obuhvataju prakse avangardne i savremene umetnosti, eksperimentalni film i odnos umetnosti i ideologije u jugoslovenskoj umetnosti 20. veka. Osim knjige koju predstavljamo autor je i sledećih knjiga: Umetnost prisvajanja (Orion art, 2013), Raša Todosijević. Was ist Kunst? (Geopoetika, 2002) i Art in Yugoslavia 1992-1995 (B92, 1997). Priredio je zbornike tekstova Prilozi za istoriju Muzeja savremene umetnosti (MSU, 2016), International Exhibition of Modern Art featuring Alfred Barr's Museum of Modern Art, New York (MSU, 2003), Lev Manovič, Metamediji(CSU, 2001) i Novo čitanje ikone (Geopoetika, 1999). Kustos je više desetina izložbi u zemlji i inostranstvu.
Radnička komuna Links: Ciklus o zaboravu i zaboravljenima. Kuća ljudskih prava, Kneza Miloša 4, četvrtak, 19. januar 2017. u 19h
Vane Bor, Početak svakog fanatizma, kolaž, 1930. |
"Beogradski nadrealizam, čije se organizovano delovanje odvija u periodu od 1930. do 1932. godine, svrstava se u red radikalno levih avangardi, koje odlikuje prevazilaženje granica književnog i umetničkog prostora i zahtev za sveukupnom promenom stanja svesti, normativnog morala, svetonazora i društvenog uređenja. On je predstavljao osobenu sintezu avangardne poetike, psihoanalize i marksizma, koja je ekscesno dovela u pitanje sve vrednosti na kojima je počivao buržoaski društveni ugovor. Nadrealistička estetska revolucija, situirana u međuprostoru kulture i politike, predstavlja jedinstven emancipatorski projekat u međuratnom periodu, koji se samoodredio kao „kao proizvod jedne kulture u krizi i raspadanju“ i „kao sastavni deo negacije u kojoj su virtuelno sadržani elementi i oblici jedne nove kulture“. Tema predavanja je ideosfera beogradskog nadrealizma i njeno mesto u istoriji naprednih ideja u Srbiji."
Dr Dejan Sretenović, istoričar i teoretičar umetnosti. Radi kao kustos Centra za vizuelnu kulturu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Njegova istraživanja obuhvataju prakse avangardne i savremene umetnosti, eksperimentalni film i odnos umetnosti i ideologije u jugoslovenskoj umetnosti 20. veka. Autor je knjiga Urnebesni kliker. Umetnost i politika beogradskog nadrealizma (Službeni glasnik, 2016), Umetnost prisvajanja (Orion art, 2013), Raša Todosijević. Was ist Kunst? (Geopoetika, 2002) i Art in Yugoslavia 1992-1995 (B92, 1997). Priredio je zbornike tekstova Prilozi za istoriju Muzeja savremene umetnosti (MSU, 2016), International Exhibition of Modern Art featuring Alfred Barr's Museum of Modern Art, New York (MSU, 2003), Lev Manović, Metamediji (CSU, 2001) i Novo čitanje ikone (Geopoetika, 1999). Kustos je više desetina izložbi u zemlji i inostranstvu.
Program podrzava Rekonstrukcija Zenski fond
Svetlana Gavrilović, autorka ciklusa
Radnička komuna LINKS
Sarađuje sa Markom Ristićem na izdavanju almanaha Nemoguće-L'imposible, a njegove fotografije, naročito Zadržano bekstvo nadstvarnosti, Zid agnosticizma i Mi nemamo koga da ubeđujemo, dobijaju istaknuto mesto.
Prva zajednička publikacija beogradskih nadrealista, almanah Nеmоgućе-L′impossible izlazi u Beogradu u maju 1930. godine. Osim osnovnog tiraža, odštampano je i 160 primeraka na luksuznoj hartiji, od kojih je 25 primeraka bilo numerisano i potpisano, a prema navodu u impresumu sadržali su po jedan originalan prilog.
Stvaralaštvo srpskih nadrealista je prvi put predstavljeno kao celina na izložbi održanoj 1969. u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, potom je zastupljeno 1972. na velikoj izložbi svetskog nadrealizma Der Surrealismus 1922-1942 u Minhenu i Parizu, a poslednji put u našoj sredini na izložbi Nemoguće, umetnost nadrealizma, autora prof. dr. Milanke Todić u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu 2002. godine.
Plavi jahač (Der Blaue Reiter) je Nemačka umetnička grupa koja postoji od 1911. do 1914. godine. Grupa pripada ekspresionističkom pokretu zajedno sa grupom Most (Die Brücke) koja je osnovana 1905. godine. Grupu su osnovali Wassily Kandinsky, Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlensky, Marianne von Werefkin, Lyonel Feininger, Albert Bloch i drugi kao odgovor na odbijanje slike Strašni sud Vasilija Kandinskog.